čtvrtek 1. ledna 2015

Prečítané

Opäť je prvý január, o rok viac. V noci cez naše územie prechádzal front, okresné mesto vyhodilo do vzduchu - vraj - deväťtisíc eur. Toľko, čo by stál jeden zamestnanec na celý rok. Ale priority ľudí sú asi inde, rozum môže spokojne spať ďalej.
Utekám pred hlúposťou - čítam. V roku 2014 sa mi podarilo dostať cez stovku, ale bolo to znovu o chlp. Nebyť intenzívneho obracania stránok od Vianoc do Silvestra, asi by som to nezvládol.
A čo som mal minulý rok v rukách a čo mi z toho uviazlo v hlave? Ponúkam zoznam, v ktorom sú zvýraznené knihy, súce na prečítanie (a premýšľanie):

Arnaldur Indriðason: Severní blata
Andričík, Marián: Skúška správnosti
Apfel, Viliam: Čas pekelných ohňov
Aškenazy, Ludvík: Indiánské léto
Babarík, Ján: Pálenie mostov
Bajaj, Milan: Krásny Brod
Bajaja, Antonín: Zvlčení
Bálint, Vlado: Circumspectate
Bergoglio, Jorge (František I.): Evangelii Gaudium
Biebl, Konstantin: Cesta na Jávu
Bremzen, Anya von: Umenie sovietskej kuchyne
Briusov, Valerij: Posledné stránky denníka
Ceram, C. W.: První Američan
Čermák, Miloš: Nanebevzetí Karla Kryla
Dědeček, Jiří: Snídaně se psem
Dušek, Dušan: Melón sa vždy smeje
Dušek, Dušan: Počúvať je zadarmo
Favier, Jean: Francois Villon – Život středověké Paříže
Formánek, Josef: Syn větru a Prsatý muž
Godin, Seth: Nenahraditeľní
Grabacký, Jindřich: Jeden a čtvrt tigra
Hájíček, Jiří: Fotbalové deníky
Hájíček, Jiří: Rybí krev
Hájíček, Jiří: Selský baroko
Hakl, Emil: Let čarodějnice
Hakl, Emil: O létajících objektech
Hakl, Emil: O rodičích a dětech
Havlíček, Jaroslav: Kalvach
Hemingway, Ernest: Rajská zahrada
Høeg, Peter: Deti chovateľov slonov
Hoffmeister, Adolf: Vyhlídka s pyramid
Hochel, Igor: Muchy (v treťom roku okupácie)
Holák, Ján: Beda odsúdeným
Horníček, Miroslav: Saze na hrušce
Hotakainen, Kari: Na domácí frontě
Hrubaničová, Inge: Ako zjesť žabu
Hudák, Mišo – Tušan, Jozef: KSC Kód Code
Huptych, Miroslav – Žáček, Jiří: Milovníci knížek
Hurník, Ilja: Kterak psáti a řečniti
Chagallová, Bella: Hořící světla
Chaput, Charles J., O.F.M.: Čo je cisárovo, cisárovi
Ivanov, Miroslav: Nepravděpodobné příběhy aneb Jak jsem psal literaturu faktu
Jacomuzzi, Stefano: Všetko sa začalo v Galilei
Janičkárová, Jolana: Osudy slanských Forgáčovcov a Waldbottovcov
Jech, Karel: Kolektivizace a vyhánění sedláků z půdy
Jílek, Jan: Milování s hudbou
Jongová, Erica: Čo chcú ženy (Moc – Sex – Chlieb a Ruže)
Joyceová, Rachel: Neuveriteľná púť Harolda Frya
Juščák, Peter: … a nezabudni na labute
Klimek, Hynek: Šumava Podhůří
kol.: Miesta Rákocziho slávy
kol.: Ťahanovce – dejiny obce
Kovářík, Vladimír: Literární toulky Moravou
Krajňak, Maroš: Informácia
Krajňak, Maroš: Entropia
Krištúfek, Peter: Dom hluchého
Krupička, Jiří: Stará pevnost
Kubíková, Karla: Rafanda
Kušnierová, Edita – Jiroušek, Alexander: Rožňava a okolie
Lacko, Michal: Svätí Cyril a Metod
Langpaul, Ladislav: Chvilky s Janem Zrzavým
Lavrík, Silvester: Perokresba
Lawrenson, Deborah: Lampa
Lenčiš, Štefan: Milosrdní bratia v Spišskom Podhradí
Liška, Václav: Vládci českých zemí (další rozluštěná tajemství)
Luk, Lukáš: Príbehy Považského Sokolca
Luk, Lukáš: Záhada Považského bula
Lukeš, František: Byl jsem nablízku
Mayle, Peter: Rok v Provenci
Medvec, Anton: Bitka na rozhanovskom poli
Mňačko, Ladislav: Dlhá biela prerušovaná čiara
Navrátil, Ivo – Jakubec, Pavel: Semilsko
Nöllke, Matthias: Dobře naladěný pesimista
Novák, Jan: Milionový jeep
p. René-Luc: Vychoval mě gangster
Parisciani, Gustavo: Svatý Josef Kopertinský
Paulas, Jan: Hospoda
Pausch, Randy: Posledná prednáška
Pawlowska, Halina: Pravda o mém muži
Poľakov, Jurij: Kozľa v mlieku
Pravé orechové: Panely neoddeľujú, ale spájajú
Rybárová, Kristína: Kaštieľ Krásna
Saroyan, William: Kluci a holky, když jsou spolu
Selucký, Oldřich: Vojmírova cesta
Sibyla, Pavel: Niečo o orchideách
Slavkovský, Peter: Slovenský roľník
Steinová, Gertruda: Vlastní životopis Alice B. Toklasové
Suchý, Jiří: Sto povídek aneb nesplněný plán
Szabó, Slavomír – Kolivoško, Štefan: Domov je miesto hodné poznania
Szalai, Ladislav: Cesta do bláznovy zahrady
Šimečka, Martin: Záujem
Šímová, Miluše: Tvoříme z těsta
Šulej, Peter: História
Vácha, Marek: Neumělcům života
Vilikovský, Pavel: Prvá a posledná láska
Volf, Honza: Jasná mysl
Volf, Honza: Sluníčkový vizitkář
Volf, Honza: To je moje biblička pro křehká, něžná a odvážná srdíčka
Vonnegut, Kurt jr.: Když smrtelníci spí
Vurm, Bohumil – Foffová, Zuzana: Příběh templářů I.
Zábranský, David: Šternův pokus milovat
Zaťovič, Jiří: Sprievodca zaujímavosťami Košického kraja
Kostelní Vydří
Radvaň nad Laborcom

Objavil som opäť niekoľko zaujímavých mien a diel, ktoré ma potešili. Asi najviac ma potešili Lukáš Luk a Jiří Hájíček. Moja chyba, že som - najmä o tom druhom - doteraz takmer nevedel.
Zaujala ma detektívka z Islandu. A pootvrdilo sa mi, že dobre napísaná detektívka je lepšia ako nudný bedeker - lebo ide o príbeh v reálnom prostredí. Rovnako fajn bolo pokračovanie príbehu z čias Veľkej Moravy od Oldřicha Seluckého - tu som si zasa reálie "naštudoval" pri návšteve skanzenu v Modré pri Velehrade. Mám rád Provence (síce iba platonicky) a tak som nemohol obísť Rok v Provence, ako ho zaznamenal Peter Mayle. A zapadol mi sem aj ľahký román Lampa, hoci nesie podtitul gotický, je to skôr reklamný ťah - kniha je však napísaná dobre. Antonín Bajaja mi zasa ponúkol príbeh, ktorý ma úplne vtiahol a naozaj mi bolo ľúto, že sa odrazu skončil. Aj keď v ňom bolo povedané takmer všetko.
Objavil som aj niekoľko vynikajúcich faktogafických prác, z nich ma najviac zaujali Slovenský roľník, Kolektivizace a vyhánění sedláků z půdy. Myšlienkami nabitá exhortácia pápeža Fratiška Evangelii gaudium by mala byť povinným čítaním. Pravda, iba za predpokladu, že čitateľ je schopný pochopiť prečítaný text.
Upozorniť chcem ešte na dve knihy, ktoré sa chytili podobnej témy, hoci každá z iného konca: najprv ma zobrali Juščákove Labute, príbeh slovenskej ženy v sovietskom gulagu. Kniha, ktorá by stačila na doživotie, ak by sa niekto rozhodol obžalovať zverský stalinský systém z neľudskosti. To sa však dnes nenosí, dnes sú v móde skutočne hlúpe rusofilské reči... A presne na Silvestra som dočítal Umenie sovietskej kuchyne od Anye von Bremzen. Takmer definitívne som stratil chuť pozrieť sa niekedy do tej zakliatej krajiny, ktorá priniesla v uplynulom storočí svetu viac utrpenia, ako je možné vôbec si predstaviť. Napriek názvu nie je ruská kuchyňa v centre pozornosti autorky. Napriek tomu ma ťažko niekto naláka na to, aby som špeciality ruskej (a sovietskej) kuchyne ochutnal.
A dobrá skúsenosť - som podozrievavý voči všetkým návodom na šťastný život, úspechy a zaručené recepty na kreativitu. Ale toto fakt funguje - Godin, Seth: Nenahraditeľní
Vlani som označil aj prepadák roka, nechýba ani teraz. Pri čítaní iných kníh som narazil na údaj, že prvá alebo jedna z prvých bosoriek na Slovensku bola upálená v Štítniku. Chcel som vedieť viac a tak som hľadal pramene. Medziiným sa mi dostala do ruky kniha Viliama Apfela Čas pekelných ohňov. V peknej väzbe, slušne upravená. Žiaľ, súčasne s ňou aj iné pramene, na ktoré sa vo svojom kompiláte odvoláva. A tak som prišiel na to, že jeho kniha je len poskladaná z toho, čo vyskúmali v archívoch a dobových kronikách či zápisoch iní autori - dávno pred ním. Ak by sa takáto práca objavila medzi diplomovkami, museli by ju vyradiť ako plagiát a jej autora doživotne odstaviť od možnosti získať vysokoškolský titul. U nás... prišiel iste honorár i honor.

Verím, že v roku 2015 budem mať šťastnejšiu ruku pri výbere kníh a dosť sily odložiť tie, ktoré za dočítanie nestoja.

Žádné komentáře:

Okomentovat